Temat: strzelanina w Meridian ( Lokcheed Martin )


Jesli chodzi o dzisiejszy post,
- zdarzenie mialo miejsce w fabryce koncernu ZBROJENIOWEGO
- morderca uzywal KARABINU (jakiego typu? ktos wie?)


Ciężarówka STAR potrąciła panią Krysię. Wiadomość jak najbardziej nadaję się
na pmm ponieważ:
- ciężarówek STAR używa również wojsko
- pani Krysia pracuje w fabryce odzieżowej szyjącej gacie dla wojska
- mąż pani Krysi przeszedł 2-letnią zasadniczą służbę wojskową, a w ubiegłym
tygodniu odstał wezwanie na tygodniowe przeszkolenie

Zobacz wicej postw



Temat: Film CNN o Czeczenii


Czy takie epatowanie przemoca kwalifikuje sie do Abuse??


Czepiasz sie chlopaka i tyle . Na jednym ze zdjec widzialem chyba polska
ciezarowke STAR uzywana przez czeczenow?? Czy to mozliwe. Czy jest to sprzet
czesto spotykany w Rosji.

Stas

Ps. Uwagi osobiste prosze zotawiac dla siebie

Zobacz wicej postw



Temat: Film CNN o Czeczenii


Stas wrote:
Na jednym ze zdjec widzialem chyba polska
ciezarowke STAR uzywana przez czeczenow?? Czy to mozliwe. Czy jest to sprzet
czesto spotykany w Rosji.


Na ktorym filmie i w ktorym momencie?

Przy okazji: mnie zawsze zastanawialo, dlaczego Rosjanie tak bardzo
lubia jezdzic NA transporterach? Jezdzenie na czolgu rozumiem, ale
przeciez transporter sluzy do tego, zeby jechac w srodku (no, to chyba
logiczne - w koncu to APC, a nie ciezarowka). Ktos mi kiedys
powiedzial, ze to dlatego bo boja sie min (ze podwojny pancerz
podwojnie chroni)... Ale kiedy bomba wybucha z boku, albo jest to taka
z wielkim plomieniem (zwykly pocisk to chyba nie jest - dodany jakis
zbiornik z ropa?), to wtedy to chyba jest absolutnie bez sensu i musi
radykalnie zmiejszac szanse przezycia! Nie wspominajac juz o
snajperach (jezdza czesto  wystarczajaco wolno), albo zasadzkach z
uzyciem broni maszynowej...

No wiec, po co oni tak robia? Zakladam, ze w jakimkolwiek celu, a nie
zwyczajnie po prostu dlatego ze w srodku juz pelny (tak jak lecieli
tym Mi-26, przeladowanym 2 razy ponad zalozenia konstrukcyjne).

Zobacz wicej postw



Temat: Film CNN o Czeczenii


Stas wrote:

| Na jednym ze zdjec widzialem chyba polska
| ciezarowke STAR uzywana przez czeczenow?? Czy to mozliwe. Czy jest to
sprzet
| czesto spotykany w Rosji.

Na ktorym filmie i w ktorym momencie?


W filmie:

http://video.kavkazcenter.com/clips/forgotten_war_p1.wmv

ok 6: minuty . Samochod podobny do stara z buda.

Stas

Zobacz wicej postw



Temat: STAG 200 interfejs
Dnia Fri, 28 Jul 2006 19:11:28 +0200, Andriu tak nawijal:


Poszukuje schematu interfejsu do LPG stag 200. najlepiej na rs232 bo
chciałem sam go sobie zrobic.
Czy bedzie to działało z OBD2??


Przepraszam za OT, ale pierwsze, jak przeczytalem, to zrozumialem
"star 200". Taki ciezarowek, star, co w pogode gna i w deszcz :)

Zobacz wicej postw



Temat: STAG 200 interfejs


Franciszek Sosnowski wrote:
Dnia Fri, 28 Jul 2006 19:11:28 +0200, Andriu tak nawijal:

| Poszukuje schematu interfejsu do LPG stag 200. najlepiej na rs232 bo
| chciałem sam go sobie zrobic.
| Czy bedzie to działało z OBD2??

Przepraszam za OT, ale pierwsze, jak przeczytalem, to zrozumialem
"star 200". Taki ciezarowek, star, co w pogode gna i w deszcz :)


szkoda, ze nie star 28 bo tam za interface możnaby uznac:
- kluczyk typu 'duzy jack' .. jak w Jonym Mnemonicu
- lutlampe, cygaro czy co tam jeszcze - do uruchamiania silnika rano - taka
pozyteczna zabawa koktajlem mołotowa ;)
- korbe, do odpalania bez rozrusznika (ale to chyba tylko w a29)
- no i piękny wlew do płynu chłodniczego (pardą - do wody, płynu w tych
silnikach sie raczej nie używało, bo i tak sie to spuszczało, a rano lało
sie ciepłej wody, zeby w ogole zapalił :D )

Zobacz wicej postw



Temat: Paryz-Dakar - Jelcz z tego rajdu ?

i jeszcze:
"Tegoroczny rajd ma tradycyjną nazwę "Paryż - Dakar", choć tym razem
zawodnicy ominą stolicę Francji. 28 grudnia na starcie w Arras stanie 170
motocykli, 111 aut osobowych i 30 ciężarówek. Na liście startowej w
kategorii kierowców samochodów są również: rajdowiec Tomasz Czopik (z
Belgiem Jeanem-Claudem Laruelle) oraz Łukasz Komornicki (w tym sezonie
startował w kilkunastu zawodach terenowych w Polsce i na Węgrzech) z pilotem
Julianem Obrockim. Wszyscy pojadą Toyotami. Ten ostatni to prawdziwy
saharyjski weteran - był w załodze jednej z dwóch ciężarówek Star w 1988
roku.
"

Zobacz wicej postw



Temat: Nie, to nie może byćprawda :(
Nie, to nie może byćprawda :(
MAN może zakończyć produkcję specjalistycznych samochodów wojskowych w Starachowicach - informuje "Rzeczpospolita". Już przed rokiem niemiecki koncern przeniósł do Austrii wytwarzanie zwykłych ciężarówekStar. Beata Galas, rzeczniczka prasowa MAN-Star Trucks mówi, że firma może zrezygnować z produkcji, jeśli nie będzie miała odpowiedniej liczby zamówień z Ministerstwa Obrony Narodowej. W starachowickich zakładach budowane są podwozia do ciężarowych modeli 944 i 1466, z możliwością napędu na wszystkie osie. Firma zatrudnia 1,7 tys. osób.

www.samar.pl/index.html?__action=sec,4&news=7007

Niech sobuie zakończą produkcję wszystkiego, ale nie potomków 266!

Zobacz wicej postw



Temat: Czy MAN wybuduje we Wrocławiu fabrykę ciężarówek?
Capital: nowa fabryka ciężarówek MAN w Krakowie lub na Słowacji
qub, Reuters 08-06-2005 , ostatnia aktualizacja 08-06-2005 21:40

Wielka fabryka ciężarówek niemieckiego koncernu MAN powstanie w Krakowie albo w
Koszycach na Słowacji - twierdzi niemiecki magazyn Capital.

Według niemieckiego magazynu z listy miejscowości, w których może powstać
fabryka ciężarówek MAN odpadły już Miszkolc na Węgrzech oraz Wrocław i
Starachowice w Polsce. O planach budowy nowej fabryki, która będzie montować do
10 tys. ciężarówek rocznie, MAN poinformował w połowie lutego. Początkowo
niemiecka prasa donosiła, że fabryka powstanie w Starachowicach, gdzie MAN od
2000 r. jest właścicielem dawnej fabryki ciężarówekStar. Niemiecki koncern
stwierdził jednak, że Starachowice to tylko jedna z miejscowości w Polsce,
Słowacji i na Węgrzech, które są brane pod uwagę jako lokalizacja nowych
zakładów. Wśród tych miejscowości nie wymieniano jednak Krakowa. Początkowo MAN
zapowiadał też, że miejsce na nową fabrykę wybierze do końca maja. Termin ten
nie został dotrzymany.
Zobacz wicej postw



Temat: MAN nie dla nas? :(
MAN nie dla nas? :(
Capital: nowa fabryka ciężarówek MAN w Krakowie lub na Słowacji

qub, Reuters 08-06-2005, ostatnia aktualizacja 08-06-2005 21:40

Wielka fabryka ciężarówek niemieckiego koncernu MAN powstanie w Krakowie albo
w Koszycach na Słowacji - twierdzi niemiecki magazyn Capital.

Według niemieckiego magazynu z listy miejscowości, w których może powstać
fabryka ciężarówek MAN odpadły już Miszkolc na Węgrzech oraz Wrocław i
Starachowice w Polsce. O planach budowy nowej fabryki, która będzie montować
do 10 tys. ciężarówek rocznie, MAN poinformował w połowie lutego. Początkowo
niemiecka prasa donosiła, że fabryka powstanie w Starachowicach, gdzie MAN od
2000 r. jest właścicielem dawnej fabryki ciężarówekStar. Niemiecki koncern
stwierdził jednak, że Starachowice to tylko jedna z miejscowości w Polsce,
Słowacji i na Węgrzech, które są brane pod uwagę jako lokalizacja nowych
zakładów. Wśród tych miejscowości nie wymieniano jednak Krakowa. Początkowo
MAN zapowiadał też, że miejsce na nową fabrykę wybierze do końca maja. Termin
ten nie został dotrzymany. Zobacz wicej postw



Temat: Kolejna sobota w Rudach
Pod nieobecność Grzegorza Kapusty , który co tydzień opisuje postęp prac w
Rudach postaram się choć trochę Go w tym zastąpić.

Najważniejszym wydarzeniem ostatnich dni było złapanie przez Straż Leśną na
gorącym uczynku złodziei torów.
Strażnicy zauważyli wjeżdzającą do lasu ciężarówkę Star i pewni ,że chodzi o
kradzież drewna postanowili złapać bandytów na gorącym uczynku.
Jakie bylo ich zdziwienie gdy okazalo się ,że to miłośnicy szyn :).
Jednemu sk... udalo się uciec ,drugi trafił na 48 godzin za kratki.
Sprzęt,który posłużył im do popełnienia przestępstwa ( Star,butle,palniki)
został zatrzymany. Szkody jakie wyrządzili przekraczają 1000 zł ,więc w grę
nie wchodzi raczej niska szkodliwość czynu i nie powinno się to wszystko
skończyć ich wypuszczeniem. Dodatkowo Straż Leśna chce im postawić zarzut o
używanie w lesie otwartego ognia i spowodowanie niebezpieczeństwa wybuchu
pożaru:).
Niestety ucierpiał na tym znowu stan torowiska na odcinku Paproć-Szymocice
gdzie do brakujących już 600 m doszło kilkanaście metrów ponadpalanych i
rozkręconych szyn.
Właśnie w sobotę głównym zajęciem na szlaku było zbieranie i zwożenie do Rud
ocalałych po złodziejskich wyczynach płytek,wkrętów i śrub.
Na stacji trwały naprawy wagonu Bxhpi (malowanie dachu) oraz przetaczanie
wagonów za pomocą WLs50.
Doprowadzono również do stanu pełnej używalności mijankę w Paproci (nie
używane przez lata zwrotnice nie dawały się przestawiać).
Część kolegów (i koleżanek) zajmowała się pracami porządkowymi przed
przyszłotygodniowym ( 01.04) spotkaniem MK , na które wszyscy są serdecznie
zapraszani.

Pozdrawiam MK

Jakub

p.s.To moja pierwsza tak poważna wypowiedź ,więc wypada się przedstawić.
Grupę czytam codziennie od ponad roku ,do tej pory raczej nie było tematów w
których mógłbym zabrac głos i nie być posądzonym o lamerstwo :).
Troszkę już odstaję od średniej wieku MK (przynajmniej na pmk) - w tym roku
skończyłem 30 lat :( .Koleją interesuję się od zawsze ,ale to nic nowego na
tej grupie:).Zajmuję się doradzaniem i doborem odpowiednich narzędzi i
elektronarzędzi klientom (gł.firmom budowlanym i przemysłowi) ,a następnie
ich sprzedażą.Niestety niewiele ma to wspólnego z koleją :(((.
Chyba ,że jadę do pewnej dużej firmy ,która zajmuje się produkcją tramwajów
i wagonów nie tylko kolejowych :). Przy okazji zawsze udaje mi się zerknąć
do hal fabrycznych...

Jeszcze raz pozdrawiam

Zobacz wicej postw



Temat: Marny koniec irackiego lotnictwa
Użytkownik "ein" <tr@interecho.comnapisał:


samochody terenowe, ciezarowki, sprzet lacznosci, lekka bron piechoty,
patrolowce i te kilka[nascie] smiglowcow i pare samolotow lacznikowych to
moze 1/10 tej sumy wyjdzie albo i nie. cos mnie sie tu nie zgadza...


    Serio? To ja otworzę RAPORT 9/2003 na stronie 46. Tam jest kilka
przykładowych cen sprzętu wojskowego: "38 samochodów ciężarowych dużej i
średniej ładowności za ponad 10 mln zł.", czyli 260 000PLN za sztukę, czyli
przyjmując 1USD=4PLN masz 65 000USD za ciężarówkę (dane wydają się
zawyżone, ale nie wiem o jakie ciężarówki chodzi dokładnie - ale nawet ca.
70% tej sumy za sztukę to jest nadal sporo). Kolejny kawałek: "105
samochodów osobowo-terenowych w tym w wersji Saper, o wartości ponad 9 mln
zł.". Czyli ponownie - uśredniając - 85 000PLN za Honkera, czyli 21 000USD.
    No to teraz licz - 1000 ciężarówek to 65 000 000USD, 1000 samochodów
osobowo-terenowych to 21 000 000USD.

    Wracając do RAPORTu - "670 9-mm pistoletów maszynowych PM-98P Glauberyt
o wartości ponad 1,5 mln zł." czyli 2230PLN za sztukę czyli 550USD. 1000
"PM-98P" (cokolwiek by to nie było) kosztuje zatem 550 000USD.

    Twoim zdaniem 1/10 z 500 000 000USD (0,5 mld dolarów) czyli 50 000
000USD (50 mln dolarów) za sprzęt to dużo, tak? Tyle tylko, że 2000
ciężarówek kosztuje - w przybliżeniu - 130 000 000USD, czyli 1/4 tej sumy.

    Dla porównania w lutym 1999 roku Polska zawarła kontrakt na 550
jednoskrzyniowych ciężarówek Star 266 dla Jemenu za ok. 20 000 000USD (36
000USD za sztukę).

    REMOV

Zobacz wicej postw



Temat: Marny koniec irackiego lotnictwa


Użytkownik "ein" <tr@interecho.comnapisał:

| samochody terenowe, ciezarowki, sprzet lacznosci, lekka bron piechoty,
| patrolowce i te kilka[nascie] smiglowcow i pare samolotow lacznikowych
to
| moze 1/10 tej sumy wyjdzie albo i nie. cos mnie sie tu nie zgadza...
    Serio? To ja otworzę RAPORT 9/2003 na stronie 46. Tam jest kilka
przykładowych cen sprzętu wojskowego: "38 samochodów ciężarowych dużej i
średniej ładowności za ponad 10 mln zł.", czyli 260 000PLN za sztukę,
czyli
przyjmując 1USD=4PLN masz 65 000USD za ciężarówkę (dane wydają się
zawyżone, ale nie wiem o jakie ciężarówki chodzi dokładnie - ale nawet ca.
70% tej sumy za sztukę to jest nadal sporo). Kolejny kawałek: "105
samochodów osobowo-terenowych w tym w wersji Saper, o wartości ponad 9 mln
zł.". Czyli ponownie - uśredniając - 85 000PLN za Honkera, czyli 21
000USD.
    No to teraz licz - 1000 ciężarówek to 65 000 000USD, 1000 samochodów
osobowo-terenowych to 21 000 000USD.

    Wracając do RAPORTu - "670 9-mm pistoletów maszynowych PM-98P
Glauberyt
o wartości ponad 1,5 mln zł." czyli 2230PLN za sztukę czyli 550USD. 1000
"PM-98P" (cokolwiek by to nie było) kosztuje zatem 550 000USD.

    Twoim zdaniem 1/10 z 500 000 000USD (0,5 mld dolarów) czyli 50 000
000USD (50 mln dolarów) za sprzęt to dużo, tak? Tyle tylko, że 2000
ciężarówek kosztuje - w przybliżeniu - 130 000 000USD, czyli 1/4 tej sumy.

    Dla porównania w lutym 1999 roku Polska zawarła kontrakt na 550
jednoskrzyniowych ciężarówek Star 266 dla Jemenu za ok. 20 000 000USD (36
000USD za sztukę).


hmm faktycznie nie policzylem. wychodzi na to ze kontrakt na wyposazenie
calej nowej armii irackiej
nawet w lekki i niezbyt skomplikowany sprzet moze wyniesc te 0,5 mld. ok.
jezeli ta kasa do nas nie trafi
to bedzie imho dowod na to iz cala zabawa nie oplacala sie [co do cywilnych
kontraktow na odbudowe
to juz raczej interesow wielkich nie zrobimy]. to sa realne pieniadze takze
w przyszlosci - serwis, nowe zakupy, amunicja
[?], jakies licencje etc.

ein

btw pamietam niedawna wypowiedz mr belki ze nie bedzie zadnych preferencji
dla polskich firm i ogolnie z tonu wypowiedzi
wynikalo ze ogolnie - spadac na drzewo. no to sie nazywa miec swojego
czlowieka w hawa... znaczy sie w bagdadzie :P

Zobacz wicej postw



Temat: Popularność czytników w pl.*
Grzegorz 'Dzikus' Sterniczuk <grzeg@satan.pl.eu.orgwrote in message


| Masz licencję na Win95 to możesz używać Win95.
| Masz licencję na Win98 to możesz używać Win98.
| Nic więcej. Licencja dotyczy konkretnej wersji
| systemu a nie dotyczy całej platformy i rodziny systemów...

O widzisz więc skoro w licencji OE pisze
że można go za darmo używać pod win95
(i innymi wymienionymi, wśród których nie ma win98)
to pod 95 a nie pod 98. "Nic więcej."


W licencji ujęto to tak:
"...z prawidłowo licencjonowanymi kopiami systemu
operacyjnego, dla którego OPROGRAMOWANIE zostało
zaprojektowane [np. Windows(r) 95..."

A więc nie ma tam tekstu, że można go
"za darmo używać pod Win95 (i innymi wymienionymi"
Tylko że można używać NA PRZYKŁAD z Win95.
Podanie listy z przykładami nie zawęża listy
możliwości a jedynie pomaga zrozumieć o co chodzi!
Nie rozumiesz tego? Nigdy nie spotkałeś się z tego
typu sformułowaniami w literaturze?
Dam Ci więc inny przykład:

"Radio samochodowe które państwo zakupiliście
może być używane we wszystkich pojazdach,
które mają instalację 12V z minusem na masie
[np. Polonez, Fiat]"

Według mojego toku rozumowania można tego radia
używać w Skodzie Favorit i Toyocie Camry ale
nie można używać w traktorze Ursus czy ciężarówce
Star z instalacją 24V lub starych samochodach
z instalacją gdzie plus był na masie...

Według Twojego toku rozumowania radia tego można
używać WYŁĄCZNIE w samochodach Polonez i Fiatach...

Zastanów się teraz która interpretacja jest bliższa
intencjom producenta radia oraz intencjom Microsoftu...


| wyrzutów sumienia używać jakiejkolwiek wersji MSIE
| dla Win95 na wersji Win98 - to ta sama platforma.

Skoro to ta sama platforma i skoro posiadam licencję
na nią (win95) to moge spokojnie używać win98
(to twój tok rozumowania nie mój).


Nudny jesteś. Nie masz licencji na platformę tylko
na bardzo konkretną kopię konkretnej wersji systemu.
Ilu z Was ma jeszcze podobne zdanie?
Dla mnie Twój przypadek "rozumowania" jest
beznadziejny i nie rokuje poprawy... ;-)

Bez odbioru,
Pszemol

Zobacz wicej postw



Temat: Za ile można kupić tanią ciężarówkę ?
Za ile można kupić tanią ciężarówkę ?
Star, Ził, Kamaz, Liaz albo coś maksymalnie taniego ?? Zamierzam założyć
działalność, będę zwalać gruz .. Zobacz wicej postw



Temat: Ośrodek Szkolenia Kierowców Kraków "OES"
Ośrodek Szkolenia Kierowców Kraków "OES"
www.oes.com.pl
prawojazdyoes@oes.com.pl
gg:3507149

Kursy prawa jazdy!

Prowadzimy kursy na prawo jazdy w kat. A, B, C, C+E, D Kursy na kat. A i C
składają się z 20 godzin jazd i 30 godzin teorii, na kat. B z 30 godzin jazd i
30 godzin teorii.,na kat. C+E 25godzin teorii i 25 godzin jazd.


Posiadamy trzy placówki, w Krakowie, Zabierzowie i Skale.


W Krakowie zajęcia odbywają się w trzech cyklach:

# rannym: poniedziałek, środa, piątek, godz: 9.00
# wieczorowym: poniedziałek, środa, piątek godz: 18.00
# weekendowym: sobota, niedziela godz: 10.00

W Zabierzowie:

- poniedziałek, czwartek, godz: 17.30

W Skale:

- poniedziałek, środa, piątek, godz: 18.00

Profesjonalizm to nasz atut
Oferujemy profesjonalne szkolenie teoretyczne zakończone egzaminem wewnętrznym
w ramach każdej z kategorii.
Udostępniamy pomoce naukowe, zarówno w postaci książkowej jak i wirtualnej
(płyta CD z zestawami egzaminacyjnymi Małopolskiego Ośrodku Ruchu Drogowego).
Prowadzimy również zajęcia antystresowe z psychologiem.

Na kat. A szolenia prowadzimy na motorze Suzuki 250 GM.
Dla kierowców kategorii B, oferujemy Chevrolet Aveo.
Dla kierowców cięzarówekStar 1142,Renault Midlum.

Kontakt
Kraków
ul.Wrocławska 48(I pietro)
tel. 633-49-77

Zabierzów
ul.Szkolna 2
tel. 285-11-79
285-27-55

Skała
ul.Krakowska 4
tel. 380-51-26


Biura czynne:
pn-pt: 10-18


Informacja Telefoniczna oraz porzez Sms'a: Strona MORD KRAKÓW: www.mord.krakow.pl


509-11-75-36

604-11-55-95

502-05-66-57

Informacja Internetowa

3507149


skype: prawo_jazdy_oes_krakow


prawojazdyoes@oes.com.pl


Postaw kropkę nad "i" - weź u nas kurs!

Godziny jazd ustalamy indywidualnie z kursantami. Zobacz wicej postw



Temat: prawojazdy c+e
p. Tyła posiada właśnie ciężarówkęStar taka jaka WORD przeprowadza egzaminy. Zobacz wicej postw



Temat: Zasada odkryje Wysową dla narciarzy?
Zasada znów coś spieprzy
Po znisczeniu polskiego przemysłu samochodowego (dzięki niemu nie
mamy już polskich ciężarówekSTAR i JELCZ) mister Zasada dobrał się
do narciarstwa. Wszystkiego najlepszego Zobacz wicej postw



Temat: 380mln Kataru za 2stocznie?Boniek ile kosztował?
Moczarku! 100 zł?...o przyczynach jak w Jedwabnem
_________________ANI MRU MRU?
Kto dołował dziasiatki lat FSO?
........tego nie napiszesz!..............
#######################################################
przypomnę konstruktora:
ZGLICZYŃSKI Andrzej



Stylista i konstruktor nadwozi samochodowych, min. Syreny 110. Wg
danych z 1993 roku mieszka w Falenicy pod Warszawą. Odszedł od
motoryzacji i zajął się modelarstwem - buduje przepiękne miniatury
żaglowców. Po raz pierwszy z samochodami zetknął się w roku 1943.
Nie był mechanikiem - przed wojną chodził do "Rejtana" i chciał
zostać architektem. Był żołnierzem AK ps. "Kleo". Po wojnie przez
jakiś czas pracował jaki kierowca w "ORBISIE", ale gdy tylko
dowiedział się, że rusza Szkoła Wawelberga, zgłosił się i został
studentem. Wybrał specjalność konstrukcja nadwozi i w 1949 roku
zrobił dyplom u prof. Stanisława Panczakiewicza - konstruktora i
stylisty, autora nadwozi do przedwojennego Luxa - Sport i pierwszej
Syreny. Z dyplomem w kieszeni wyjechał do Kielc i został
kierownikiem Działu Konstrukcyjnego w fabryce kabin samochodowych do
pierwszych powojennych ciężarówekSTAR. Tam też przekonstruował
kabinę do STARA - z drewnianej na metalową z blachy
niegłębokotłocznej. Z Kielc wrócił do Warszawy w 1951 roku, i na
życzenie S. Panczakiewicza rozpoczął pracę w kierowanym przez niego
Biurze Konstrukcyjnym Przem. Motoryzacyjnego. Dużo konstruował -
zaprojektował kabinę do STARA 6 x 6, do nowej ciężarówki ŻUBR
(późniejszy JELCZ), robił nadwozia do samochodów specjalnych dla
wojska, straży pożarnej i dla służby zdrowia. Wreszcie w latach
1956 - 57 podczas tzw. "odwilży" padło hasło: "Samochód dla mas."
Chodziło o projekt auta małolitrażowego, mniejszego od żerańskiej
Syreny, który mógłby być produkowany masowo. Na hasło to zareagował
Mielec, konstruując Meduzę i Mikrusa oraz właśnie BKPMot. Tak
powstał samochodzik dla dwóch dorosłych osób i dwojga dzieci -
SMYK.
W 1961 roku inż. Zgliczyński postanowił zbudować pojazd "modułowy" -
wymyślił nadwozie składające się z mocnej kabiny pasażerskiej,
zasadniczego elementu konstrukcyjnego, do której mocowano - dość
prosto i szybko - z przodu moduł z zawieszeniem przednim i
bagażnikiem, z tyłu - moduł z zespołem napędowym. Powstał jeden
prototyp o nazwie Alfa. Oparto się o konstrukcję podwozia Renault
Dauphine, ale w BKPMot. powstał nowy silnik o poj. 1000 cm3, a
właściwie trzy silniki różniące się rozrządem, sposobem zasilania
itp. Były to jednostki naprawdę nowoczesne, górnozaworowe,
czterocylindrowe, z pięcioma podporami wału korbowego.
Bardziej rozwiniętą wersję Alfy zbudowano w 1962 roku - była to
Beta. Jeszcze z silnikiem z tyłu, ale już z innym nadwoziem. Potem
była Delta - od poprzedniczek różniła się przede wszystkim tym, że
miała napęd przedni i nadwozie - jak je później nazwano -
kombilimuzyny. Zwróćmy tu uwagę, że dopiero za cztery lata miało się
ukazać auto, które oficjalnie uznane zostało za pierwszą w świecie
kombilimuzynę - a mianowicie Renault 16 z nadwoziem G. Giugiaro,
które miało piąte drzwi i rozkładaną tylną kanapę. Na pomysł
tylnych, trzecich drzwi - wspominał A. Zgliczyński - wpadł podczas
próby przewiezienia pralki "Frania". Musiał do tej operacji
wymontować jeden fotel. Kiedy zmieniły się założenia i okazało się,
że nowy prototyp ma mieć przedni napęd, postanowił wydłużyć trochę
tylny zwis i stworzyć duży, praktyczny bagażnik z drzwiami
umożliwiającymi włożenie większych przedmiotów. Tak to pralka Frania
wpłynęła na rozwój konstrukcji samochodu...
W 1964 roku został oddelegowany do FSO gdzie pracował przez długie
lata.
Był członkiem polskiej delegacji która wyjechała do Turynu po odbiór
licencji na Fiata 125p.


Zobacz wicej postw



Temat: Ach te pochody pierwszomajowe,łza się kręci......
Ach te pochody pierwszomajowe,łza się kręci......
Było to propagandowe święto,którego ważnymi elementami była trybuna,pochód i
scenografia wystrojonego miasta.Już przed 1 majem na rozkaz wywieszano we
wszelkich możliwych miejscach flagi o barwach narodowych i
czerwonych,robotniczych.W latach rozkwitu wisiały one nawet na latarniach,co
nie wywoływało ponurych skojarzeń.W związku z głęboko zakorzenionym przymusem
wywieszania flag,w wolnej Polsce rodacy czynią to niechętnie.Gdy Opole było
miastem wojewódzkim i posiadało własny komitet wojewódzki PZPR przy
ul.Ozimskiej,to tam sytuowano trybunę,której następnie pilnie strzeżono do
samego święta,by jakiś niezadowolony obywatel nie wyraził swego niezadowolenia
na owej trybunie.Na trybunie zasiadała władza
partyjna,administracyjna,"samorządowa" i z wysokości odbierała pochód
zadowolonych obywateli,manifestujących radość z możliwości życia w pańsywie
robotników i chłopów,oraz inteligencji pracującej.Manifestowano również
sprzeciw przeciwko imperialistycznej polityce USA,wojnie w Korei i
Wietnamie,rewizjonizmowi w NRF.Ważnym elementem tego święta były hasła które
daleko wcześniej ogłaszał komitet centralny PZPR pod którymi obchodzono święto.
Na ten dzień miasto było zradiofonizowane.Wzdłóż trasy przemarszu i w
miejscach zbiórek wisiały potężne megafony,z których rozlegał się głos
komentatorów radiowych,którzy relacjonowali przebieg pochodu informując tych
którzy stali w oczekiwaniu na przemarsz,kto maszeruje przed trybuną.Były to
niezapomniane głosy Puzyny,Soppy,Wożniaka itd.Zorganizowanie takiego pochodu
było przedsięwzięciem logistycznym,ale to akurat towarzyszom wychodziło
nieżle.Rządzili do dupy,ale te pochody.....Powoływano sztab,który następnie
opracowywał trasę pochodu,rodzaj dekoracji,kolejnosć przemarszu.Na czele
pochodu szła władza partyjna,administracyjna,kombatanci,poczty sztandarowe i
obowiązkowo orkiestra,najczęściej wojskowa.Gdy doszli do trybuny zajmowali na
niej miejsce i zaczynał się właściwy pochód.W czasach Gierka wprzódy należało
wysłuchać przemówienia sekretarza.W pochodzie maszerowały zakłady
pracy,szkoły,wojsko ludowe pokojowe bez broni,szkoły
uczelnie,przedszkola.Latwiej wymienić tych,którzy nie szli.Księża,zakonnicy i
siostry.
Na miejscach zbiorek demostranci[fajnie brzmi}dostawali
szturmówki[flagi]transparenty z dziwnymi hasłami,atakże portrety przywódców
własnych i bratnich.KIedyś to się nawet pobili o portret Gomółki,bo lepiej już
nieść w pochodzie portret własnego sukinsyna niż obcego.Krążyła nawet taka
anegdota,że w pochodzie szedł przysłowiowy Kowalski w prawj ręce niosąc
portret Breżniewa,a w lewej swojego ulubionego pinczerka.Gdy zbliżał sie do
trybuny honorowej,sekretarz zakładowy partii odpowiedzialny za przebieg
pochodu zdążył syknąc przez zęby:Rany boskie Kowalski,rzućcie to bydlę...i
Kowalski rzucił Breżniewa.
W stolicy wojewodztwa,pochód miał charakter wojewódzki.Defilowały wybrane
najlepsze zaklady pracy,ktore bardzo chciały się zaprezentować i pokazac z
najlepszej strony.Zaczęła sie swoista rywalizacja,ktora spowodowala,że w
pochodzie ojawiały sie różne wytwory produkcji tych zakładów,co wpływało na
atrakcyjność pochodów.Agromet ze Strzelec Opolskich demonstrował produkowane
przez siebie maszyny rolnicze,Osowiec łopaty kilofy i taczki,sportowcy barwnie
prezentowali
rowery-kolarze,żużlowcy-motocykle,kajakarze-kajaki,sztangiści-sztangi
itd.Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania śmieciarki i sprzęt
asenizacyjny.Czekało sie tylko,kiedy ZNTK wyrażając poparcie,przepchnie wzdłuz
trasy pochodu jeden z remontowanych przez siebie wagonów,co wcale nie było
takie niemozliwe.Przelewała sie ta ludzka spędzona masa wzdłuż Ozimskiej w
takt marszow granych przez orkiestrę.
Wraz z odsłonięciem pomnika przy pl.Wolności,zmieniła się trasa pochodów bo
tam sytuowano trybunę honorową,rzecz w pochodzie pierwszomajowym
najważniejszą.Pochód sie rozrastał,trwał coraz dłużej,przybywało coraz więcej
kombatantów i powstańców śląskich,co było rzeczą zastanawiającą,bo logicznie
powinno być odwrotnie.W Teatralnej miejsce zajmowała grupa Z OHP,młodzieży
trudnej ale zdyscyplinowanej,gdzie karmiona ciastkami i niegdyś
imperialistyczną coca-colą,przez czas trwania pochodu wznosiła okrzyki
poparcia,biła brawo,co przepuszczone przez mikrofony i wzmacniacze sprawiało
wrażenie,że oto cały naród jest ze swoją partią.Obok wojskowej orkiestry
pojawiła się kolejowa,bo choć armię mieliśmy silną,silną mocą swego oręża,to
nie była ona w stanie dąć w trąby przez kilka godzin bez przerwy.
Ludzie przychodzili na pochody,bo najogólniej mówiąc nie chcieli podpaść
władzy,która była dysponentem paszportów,mieszkań,talonów na
samochody,wyjazdów na kontrakty zagraniczne itd.
Po po chodzie władza okazywała uczestnikom łaskawość rzucając na tymczasowe
stoiska handlowe uczynione z ciężarówekStar,lub Zuk,towary trudno dostępne w
sieci normalnych sklepów.Na pochody nie chodziłem,ale po pochodzie wybiegałem
w miasto by zakupić rzucane piwo Zywiec.
Następnego dnia zdejmowano flagi,by broń boże nie wisiały 3-go Maja,bo tego
święta nie obchodzono,a po 3 maja ponownie wieszano flagi bo 9 maja z wielką
pompą obchodzono Dzień Zwycięstwa.W naszym domu flgę ostentacyjnie wieszaliśmy
3-go maja.Raz sąsiad sekretarz zakładowy pop zagadnął:Co to sąsiedzie
obchodzicie reakcyjne święto,po co to wam-aż mnie przytkało.A o Powstaniu
Sląskim nie słyszał pan?NIemożliwe,niech pan poczyta-odpowiedziałem maskując
najwyższy stopień wk....a.Widać poczytał,bo już się nie czepiał,ale za to
zaczął mnie nazywać krzyżakiem.
No dość tych wspomnień,trzeba iść flagę wieszać. Zobacz wicej postw



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  Ciężarówka Star
Ogldasz odpowiedzi wyszukane dla hasa: Ciężarówka Star